Panduan Tweed – Kisah Tweed yang Menarik

Panduan Tweed – Kisah Tweed yang Menarik

Sesetengah orang melihat tweed sebagai fabrik yang gatal, tersumbat, dan licin yang hanya dipakai oleh profesor kolej timur laut yang sudah tua atau oleh bangsawan Inggeris di dell Scotland. Walau bagaimanapun, lihat ikon gaya yang telah memakai tweed dengan baik:

Isi kandunganKembangkanRuntuh
  1. Asal Usul Tweed
  2. Ketibaan Gentleman's Tweed
  3. Tweed: Fabrik Sporting The Gentleman
  4. Jenis-jenis Tweed
  5. Corak Tweed Biasa
  6. Harris Tweed – Drama Pengilangan Tweed Zaman Moden
  7. Tweed Hari Ini
  8. Bagaimana untuk Memakai Tweed?
  9. Kesimpulan
Duke of Windsor dalam Tweed

Duke of Windsor dalam Tweed

Humprhey Bogart dalam Tweed

Humprhey Bogart dalam Tweed



Gary Cooper dalam Tweed

Gary Cooper dalam Tweed

Teruskan membaca untuk mengetahui kisah tweed yang menarik dan cara memasukkan tweed sebagai sebahagian daripada gaya peribadi anda.

Landskap Scotland

Landskap Scotland

Asal Usul Tweed

Ia biasanya dianggap bahawa tweed muncul di Scotland dan Ireland sebagai cara untuk petani di sana untuk melawan iklim sejuk dan lembap yang mencirikan bahagian tersebut. Tweed bermula sebagai tenunan tangankain. Kain itu kasar, tebal, dan dirasai serta warnanya dibisukan dan bersahaja. Ia benar-benar pakaian lelaki yang bekerja. Setakat namanya, terdapat beberapa teori.

  1. Terdapat Sungai Tweed di Scotland, dan kain itu dibuat di Lembah Tweed, dan ada yang percaya itu adalah asal usul perkataan itu.
  2. Legenda yang lebih popular mengatakan bahawa nama tweed adalah kelainan pada perkataan Scotland untuk tweel atau twill dalam bahasa kami, yang merupakan tenunan tandatangan fabrik. Dikatakan bahawa pada tahun 1826, seorang kerani London secara tidak sengaja menyalin perintah untuk tweel dan sebaliknya menulis tweed, dan dari situ nama itu mula digunakan.

Walau apa pun asalnya, tweed adalah fabrik lasak, tahan angin dan air dengan sifat penebat yang sangat baik.

Tweed dan Hunt

Tweed dan Hunt

Ketibaan Gentleman's Tweed

Pemakaian tweed memasuki fasa baru apabila pada separuh pertama abad kesembilan belas banyak ladang di Scotland telah diperoleh oleh bangsawan Inggeris yang ingin mengembangkan kehidupan masa lapang mereka. Pada tahun 1848, Putera Albert mencetuskan tergesa-gesa di ladang Scotland apabila dia membeli Balmoral . Walaupun asas istana tidak diletakkan sehingga 28 September 1853, dia mereka bentuk The Balmoral Tweed lebih awal . Biru dengan taburan putih dan berwarna merah lembayung, bukan kebetulan ia kelihatan kelabu dari jauh menyerupai pergunungan granit Aberdeenshire di sekitar Balmoral kerana ia direka untuk mengintai rusa di kawasan itu. Oleh itu, salah satu yang pertama Estate Tweeds dilahirkan, dan seterusnya menjadi kemarahan di kalangan pemilik ladang untuk menugaskan tweed istimewa mereka.

Tartan Tweed

Tartan Tweed

Balmoral Tweed - salah satu daripada tweed estet pertama

Balmoral Tweed – salah satu daripada tweed estet pertama

Perbezaan antara Clan Tartans & Estate Tweeds

Dua daripada keluarga utama tweed ialah Clan Tartan Tweeds dan Estate Tweeds, tetapi apakah perbezaannya? Fikirkan dengan cara ini:

  1. Tweed ialah kategori umum yang merangkumi kedua-dua jenis.
  2. A tartan clan mengenal pasti ahli keluarga yang sama tidak kira di mana mereka tinggal. (berasaskan keluarga)
  3. An Estate Tweed digunakan untuk mengenal pasti orang yang tinggal dan bekerja di ladang yang sama, tidak kira sama ada mereka berkaitan atau tidak. (Berdasarkan lokasi)

Oleh kerana tradisi Tartan kebanyakannya terhad kepada bangsawan British, pemilik ladang memberi tumpuan kepada kedua-dua keunikan dan kepraktisan corak tweed mereka. Lagipun, tweed perlu menyediakan penyamaran untuk memburu dan mengintai rusa. Oleh itu, warna-warna itu berasal dari tanah itu sendiri, malah yang paling terang telah direka untuk digabungkan dengan heather, kayu dan rupa bumi berbatu. Anda boleh mendapatkan idea kepelbagaian warna daripada gambar landskap Scotland di atas.

Buku Scottish Estate Tweeds (1995) memetik Glenfeshie sebagai tweed estet pertama, ditauliahkan sekitar 1835 untuk ghillies dan penjaga ladang. Glenfeshie telah diubah suai daripada cek hitam dan putih asas yang dipakai oleh gembala ladang yang dilapisi dengan cermin tingkap merah dan merupakan saudara awal corak kelab senjata.

Malah, pada tahun 1874, New York Gun Club menggunakan tweed estet Coigach sebagai livery rasminya. Walau bagaimanapun, Kelab mengubah suai tweed menggunakan dua warna gelap berselang-seli bersama-sama dengan cek Shepherd putih dengan itu mencontohi apa yang kini dikenali sebagai cek Gun Club.

Glenfeshie Estate Tweed

Glenfeshie Estate Tweed

Kepelbagaian corak dan warna tweed yang ditemui, hari ini, banyak berhutang kepada keaslian pemilik ladang abad ke-19 tersebut. Walaupun corak ini pernah dihadkan hanya kepada ahli keluarga dan pekerja ladang—sama seperti rejimen tali leher atau jambul sekolah—hari ini sesiapa sahaja boleh memakainya.

Tweed: Fabrik Sporting The Gentleman

Tweed ialah pakaian sukan yang ideal pada abad ke-19 dan awal abad ke-20 budiman dan oleh itu ia adalah kain prestasi zamannya. Golongan bangsawan Inggeris dengan cepat menggunakan tweed sebagai kain luar yang ideal di kawasan pedalaman mereka. Memakai hobi memburu, menembak dan memancing buatan tweed adalah hobi yang menyeronokkan.

Tweed juga menjadi popular di kalangan kelas pertengahan Victoria abad ke-19 yang mengaitkannya dengan aktiviti santai golongan bangsawan. Ia dipakai untuk hampir setiap aktiviti sukan dan pengembaraan termasuk golf, berbasikal, tenis , permotoran dan mendaki gunung.

Sut Golf Tweed pada tahun 1915

Sut Golf Tweed pada tahun 1915

Larian Tweed Zaman Moden

Larian Tweed Zaman Moden

Pemain golf awal seperti Tom Morris lama hanya bermain dalam tweed tambah empat, dan pemakaian tweed untuk golf hampir berlaku di mana-mana sehingga tahun 1930-an apabila seluar flanel musim panas dan polos mula menjadi lebih popular. Foto warga Ireland inipemain golfdari 1915 memberikan gambaran tentang keadaannya.

Ia juga merupakan fakta ironis sejarah yang sedikit diketahui bahawa semasa Perang Boer, Boer, dalam memerangi British dalam perjuangan terdesak mereka, mengenakan pakaian tweed!

Hari ini, tweed adalah fabrik pilihan untuk penunggang basikal vintaj, terutamanya berbasikal zaman moden Larian Tweed . Tweed benar-benar adalah kain untuk semua perkara sukan dan luar pada masa itu. Ia disesuaikan dengan sempurna untuk aktiviti desa berbanding sut bulu gelap yang dipakai di bandar. Perbezaan antara sut tweed berwarna tanah berasaskan masa lapang dan sut kelabu, biru tua dan hitam tertumpu perniagaan ini mungkin menimbulkan apa yang dipanggil tiada coklat di bandar peraturan, yang kebanyakannya pergi di tepi jalan dengan kemungkinan pengecualian London.

Jenis-jenis Tweed

Jenis-jenis Tweed

Jenis-jenis Tweed

Sangat mudah untuk keliru tentang jenis tweed. Ada yang dinamakan untuk biri-biri yang pada asalnya menghasilkan bulu, yang lain dinamakan untuk wilayah tempat mereka berasal, yang lain dikumpulkan sebagai sebahagian daripada nama jenama, dan lebih banyak lagi dinamakan untuk fungsi yang mereka dipanggil untuk melaksanakannya. Perbincangan berikut akan membantu memahami semua ini.

1. Tweed Dinamakan Mengikut Varieti Bebiri

biri-biri Shetland

biri-biri Shetland

Cheviot Sheep

Cheviot Sheep

a. Cheviot Tweed

Cheviot Tweed dinamakan sempena baka biri-biri bermuka putih yang pertama kali dipelihara di perbukitan Cheviot di Northumberland dan sempadan Scotland. Benang Cheviot biasanya lebih besar, lebih kasar dan lebih berat daripada jenis tweed lain. Ia adalah kain kaku dengan ketajaman tertentu untuk disentuh, dan kilauan yang terang. Fabrik Cheviot biasanya ditenun dengan lebih ketat, menjadikannya sangat sesuai untuk pakaian desa kerana ketegasan dan ketahanan dan haus bandar kerana keupayaannya untuk berlapik dengan baik dan memegang lipatan.

Lihatlah contoh bagus jaket Cheviot coklat ini:

Jaket Cheviot Tweed Dipakai oleh Michael Alden

Jaket Cheviot Tweed Dipakai oleh Michael Alden

b. Shetland Tweed

Shetland tweed pada asalnya ditenun daripada biri-biri yang diternak di pulau-pulau dengan nama yang sama. Bulu dari biri-biri ini sangat halus dengan kemasan yang lembut, halus dan sedikit berbulu. Ia adalah lambang tweed kasual.

Shetland Tweed

Shetland Tweed

2. Tweed Bernama Secara Geografi

Saxony Tweed

Saxony Tweed

Donegal Tweed

Donegal Tweed

a. Donegal Tweed

Nama itu berasal dari daerah Donegal di Ireland. Fabriknya kasar yang menghasilkan rupa desa, dan menampilkan neps atau slub berwarna kontras yang menghasilkan rupa kasual dan sporty.

b. Saxony Tweed

Pada Zaman Pertengahan, undang-undang sumptuary Sepanyol melarang pengeksportan Merino yang menghasilkan biri-biri dari kawasan Kristian di Sepanyol. Apabila undang-undang itu dilonggarkan, pada tahun 1765 Raja Sepanyol menghantar sekawan biri-biri Merino kepada sepupunya Pemilih Saxony pada tahun 1765. Menjelang akhir abad ini, negeri Saxony mempunyai 4 juta biri-biri ini.

Saxony Tweed mempunyai longgokan yang halus dan pendek di mukanya dan sangat lembut. Ia digunakan untuk menghasilkan jaket sukan berasaskan Merino yang selesa dan pada tahap tertentu, sut. Pada masa itu, syarikat British Bladen menyediakan 700 gram yang mengagumkan itu Supasax tweed, yang merupakan sekeping hebat Saxony Tweed. Walaupun syarikat itu masih wujud hari ini dan masih menghasilkan tweed ini dalam 650 gram yang diperbuat daripada bulu kambing yang padat dan berat, rasanya berbeza berbanding dahulu. Juga, gaya jaket lebih terhad. Walau bagaimanapun, mereka juga mempunyai versi 450 gram yang lebih ringan yang mencampurkan bulu dan ela yang buruk yang sangat sesuai untuk pakaian pejabat.

Tweed Lain yang Dinamakan Secara Geografi: Anda boleh berlari merentasi Welsh, West of England, dan Yorkshire tweed yang dinamakan untuk kawasan di mana ia dihasilkan.

3. Tweeds Dinamakan Berfungsi

Tweed Kalis Duri dalam Kelabu

Tweed Kalis Duri dalam Kelabu

Islaw Gamekeepers Tweed

Islaw Gamekeepers Tweed

Scotland

Sifat Scotland mengilhamkan warna tweed

a. Penjaga permainan Tweed

Gamekeeper Tweed ialah kain yang lebih berat (700g+ atau 24oz+) untuk penebat dan perlindungan yang lebih baik pada hari yang sejuk. Ia boleh didapati dalam pelbagai corak, anyaman, dan warna.

b. Tweeds Sukan

Tweed sukan telah dibangunkan sebagai satu bentuk penyamaran asli untuk membantu pemburu menggabungkan landskap khususnya kepada estet memburu individu. Kombinasi warna telah dioptimumkan untuk mencari kombinasi yang paling berkesan. Sebagai contoh, seorang penenun tempatan menghasilkan lapan variasi warna untuk Estet Strathconon sebelum meminta pemburu untuk membuktikan mana yang paling kurang kelihatan. Latar belakang sukan estet Tweed ialah sebab utama kami mempunyai begitu banyak variasi corak dan warna hari ini.

c. Tweed kalis duri

Tweed kalis duri ditenun dengan gentian lilitan tinggi untuk menjadikan kain itu keras dan tahan koyak dan tusukan. Ia pertama kali digunakan pada tahun 1870 dalam Pemberontakan Sungai Merah di Kanada, di mana tentera memakai kain yang dibuat untuk menahan duri. Kalis duri biasanya merupakan fabrik polos berwarna hijau muda kelabu berwarna pepejal tetapi juga tersedia dengan cermin tingkap. Ia amat praktikal untuk memburu atau mendaki melalui semak semak tebal, semak duri dan gorse. Ciri menarik dari tweed kalis duri ialah ia adalah kain yang boleh diperbaiki sendiri. Jika anda menolak objek runcing tajam melalui kain untuk membuat lubang, anda hanya perlu mengurut kain di antara ibu jari anda dan lubang itu akan hilang.

Tanda Dagangan Harris Tweed Orb

Tanda Dagangan Harris Tweed Orb

Jenama Bernama Tweed

Harris: Jenama paling terkenal bernama Tweed sudah tentu Harris. Harris Tweed mempunyai anyaman kepar terbuka dan longgar yang kasar untuk disentuh. Pertama ditenun pada abad ke-18 oleh pengrajin di Outer Hebrides, ia diperkenalkan kepada golongan bangsawan British pada tahun 1840-an oleh Lady Dunmore. Untuk mengawal selia dan melindungi fabrik daripada tiruan, tanda pensijilan Harris Tweed Orb telah dicipta pada tahun 1909—tanda British tertua seumpamanya—dengan definisi, hanya tweed yang ditenun dalam Outer Hebrides akan layak. Penggunaan nama itu dilindungi, dan hanya produk pintalan tangan dan tenunan tangan daripada bulu 100% daripada Outer Hebrides dibenarkan menggunakan tanda dagangan Harris Tweed.

Hari ini, benang itu adalah 100% bulu dara tulen, tetapi tidak lagi dipintal dengan tangan. Perubahan ini diperkenalkan dengan alat tenun Hattersley mark 1, jenis pertama yang dikendalikan dengan kaki kerana penenun tidak dapat menghasilkan kuantiti atau kualiti konsisten yang diperlukan daripada benang yang dipintal tangan. Malangnya, bulu dari Outer Hebrides tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan, dan oleh itu 100% bulu dara dari UK diterima sekarang. Pakaian yang diperbuat daripada Harris Tweed akan mempunyai label tanda dagangan dijahit ke dalamnya.

Estate Overcheck Herringbone Tweed

Estate Overcheck Herringbone Tweed

Harta Bernama Tweeds

Harta yang dinamakan tweed dikaitkan dengan harta pusaka tertentu yang mana mereka ditauliahkan. Tweed ini luar biasa kerana kepelbagaiannya dalam corak, warna, dan tenunan. Variasi ini memberikan banyak pilihan kepada pemakai tweed zaman moden untuk dipilih.

Corak Tweed Biasa

Tweed didatangkan dalam pelbagai corak dan penenun yang menyumbang kepada rupa dan ketahanan fabrik.

Tweed Twill Biasa

Tweed Twill Biasa

Menyemak Tweed

Menyemak Tweed

Tweed Tulang Herring Biasa

Tweed Tulang Herring Biasa

Tweed Berjalur

Tweed Berjalur

Barleycorn Tweed

Barleycorn Tweed

Terlalu semak Twill Tweed

Terlalu semak Twill Tweed

Tartan Tweed

Tartan Tweed

Islaw Gamekeepers Tweed

Islaw Gamekeepers Tweed

Saxony Tweed

Saxony Tweed

Houndstooth Tweed

Houndstooth Tweed

Jaket Tweed Tulang Herring Brown Hardy Alsport

Jaket Tweed Tulang Herring Brown Hardy Alsport

Balmoral Tweed - salah satu daripada tweed estet pertama

Balmoral Tweed – salah satu daripada tweed estet pertama

Twill Biasa : Ini adalah tenunan ringkas dengan corak pepenjuru sepanjang.

Terlalu semak Twill : Twill biasa dengan reka bentuk bertanda besar yang ditindih dalam warna kontras.

Tulang Herring Biasa : Herringbone dinamakan demikian kerana ia kelihatan seperti tulang ikan. Arah senget berselang seli lajur demi lajur untuk mencipta bentuk 'v'. Coraknya cukup sedap mata memandang.

Terlalu semak Herringbone (Estate Tweed): Corak ini terdiri daripada tenunan herringbone yang dilapisi dengan cek dalam pelbagai warna. Juga dikenali sebagai tweed estet.

jagung barli : Tweed jagung barli biasanya kasar dan mempunyai jalinan yang menghasilkan kesan biji barli apabila dilihat dari dekat. Ia adalah corak yang sangat meriah.

berjalur : Tweed berjalur menggabungkan garis menegak untuk mencipta jalur yang boleh dilihat dengan pelbagai saiz.

Houndstooth : Corak ini menyerupai gigi belakang anjing dan didapati sebagai bentuk penyamaran yang sangat berkesan. Corak houndstooth yang lebih besar berbeza dengan dogtooth yang lebih kecil.

Disemak : Corak garisan melintang dan menegak yang menghasilkan petak kecil. Ia kadangkala dipertingkatkan dengan overcheck yang lebih besar dalam warna yang berbeza.

Tartan dan Plaids : Kain tradisional Scotland boleh ditenun sebagai tweed.

Harris Tweed – Drama Pengilangan Tweed Zaman Moden

Tweed hampir sama dengan pakaian kebangsaan British seperti yang anda mungkin dapat. Ia adalah kain yang timbul dari tanah untuk mencerminkan bukit-bukit heathered, ditampal oleh gorse dan batu, dan dipotong oleh sungai yang mengalir sejuk. Selama berabad-abad yang panjang dan lembap, tweed adalah kain petani yang diperuntukkan untuk digunakan oleh bangsawan darat di ladang mereka. Sehinggalah Raja Edward VII berminat dengannya dan membawa kain itu ke Savile Row di mana ia dilepaskan. Kain itu tidak lama kemudian menjadi bahagian yang sangat diperlukan dalam almari pakaian lelaki yang bercita-cita tinggi.

Jika tweed adalah sebahagian daripada warisan budaya British, maka Harris Tweed adalah simbolnya. Harris Tweed dilindungi oleh undang-undang British dan untuk membawa tanda bola Harris Tweed, kain itu mesti ditenun oleh Penduduk Pulau Hebrides dan disiapkan di salah satu daripada beberapa kilang di pulau tertentu.

Yang pasti, Harris Tweed telah mendapat tempat dalam sejarah pakaian lelaki, tetapi selama bertahun-tahun, daya tarikannya kelihatan semakin berkurangan. Walaupun terdapat 7 juta ela Harris Tweed yang ditenun pada tahun 1966, pada tahun 2006 jumlahnya turun kepada 700,000. Walaupun dilindungi undang-undang, Harris Tweed masih perlu bersaing di pasaran.

Untuk merumitkan keadaan, kepelbagaian fabrik Harris Tweed yang kelihatan tanpa had—dan industri kotej itu sendiri—hampir terhapus dengan gelombang tangan kapitalis.

Pada musim sejuk 2006, seorang peniaga tekstil veteran bernama Brian Haggas membeli Kenneth Mackenzie Mill, yang menghasilkan 95% daripada Harris Tweed yang masih dibuat. Tidak lama selepas itu dia mengurangkan bilangan corak Harris Tweed daripada 8000 kepada hanya 4.

Objektif literal Haggas adalah untuk memojokkan pasaran pada Harris Tweed dan membawa kecekapan pembuatan moden kepada proses buatan tangan. Berdepan dengan keterpisahan daripada corak tweed yang sebenarnya, penjual kain tradisional menjelajah kawasan luar bandar untuk mendapatkan simpanan kecil versi paling berwarna-warni.

Encik Haggas dengan 4 gaya kot tweednya

Encik Haggas dengan empat gaya kot tweednya

Dalam pada itu, Haggas mula menghasilkan beribu-ribu jaket Harris Tweed yang disumber luar ke kilang-kilang China dalam 4 corak standard dan satu potongan standard. Setelah 75,000 jaket disimpan, dia menetapkan proses tempahan tepat pada masanya di mana dia boleh membekalkan mana-mana peruncit, dengan sebarang saiz dan jumlah jaket dalam beberapa jam sahaja. Prestasi sebenar perusahaan dan pengetahuan.

Masalahnya, tiada siapa yang membeli jaket itu. Dan pekerja kilang diberhentikan. Dan penenun tidak mempunyai apa-apa untuk ditenun.

Menyedari dilema itu, hartawan New York, Alan Bain berusaha menyelamatkan apa yang tinggal dari industri yang cedera parah dan membeli salah satu Harris Tweed Mills yang tinggal. Bekas menteri perdagangan British Brian Wilson melakukan perkara yang sama dengan yang lain, hanya meninggalkan dua kilang kecil untuk menghasilkan keseluruhan bekalan dunia Harris Tweed yang tulen–hanya 5% daripada apa yang telah dihasilkan sebelum ini.

Walau bagaimanapun, pada masa-masa gelap ini, muncul kebangkitan pemasaran untuk Harris Tweed apabila pihak berkuasa Harris Tweed mula memikat pereka fesyen moden dari semua jalur mengenai warisan, kekayaan dan percintaan kain itu.

Jaket Tweed Norfolk

Jaket Tweed Norfolk

Jaket Tweed Iverness Estate

Jaket Tweed Iverness Estate

Ianya berhasil.

Selain itu, sekumpulan besar Harris Tweed vintaj, termasuk jenis eksperimen, didapati meringkuk di gudang tepi pelabuhan, di sana dibuang oleh Haggas sebagai tidak perlu. Harta karun yang benar-benar hilang sebanyak 8,000 lelaran kain itu.

Walaupun masa depan Harris Tweed telah diubah secara tidak boleh ditarik balik daripada warisan pastoralnya, ia kekal sebagai bahagian penting dalam landskap sartorial. Yang pasti, industri kotej adalah lebih kecil, tetapi kraf itu bertahan seperti permintaan untuk tweed halus ini oleh orang ramai yang arif.

Jaket Tweed Biasa

Jaket Tweed Biasa

Jaket Tweed dengan cermin tingkap

Jaket Tweed dengan cermin tingkap

Tweed Suit daripada Bookster

Tweed Suit daripada Bookster

Tweed Hari Ini

Walaupun tweed membangkitkan stereotaip seperti Country Gentleman, The College Professor, dan East Coat Intellectual, kain tersebut telah mengalami kebangkitan sejak kebelakangan ini dan kini membawa kecanggihan tertentu.

Barisan panjang pergerakan subkultur seperti British Indie, hipster, Sloane Rangers, dan preppies telah menggunakan tweed dengan penuh semangat sebagai sebahagian daripada himpunan almari pakaian mereka. Pengembalian berkala kepada tweed ini bukan sahaja membantu mengekalkan tradisi tweed, tetapi juga berfungsi untuk menyuntik kehidupan dan tenaga baharu ke dalam kain ikonik ini.

Walaupun tweed mungkin masih menjadi pakaian seragam eksklusif untuk estet Scotland yang berangin, pada masa kini jaket atau sut tweed yang teliti dan disesuaikan dengan baik membangkitkan bakat halus tertentu untuk mana-mana lelaki. Warisan luar desa menjadikannya kain yang sangat demokratik, sesuai untuk dipakai untuk semua kelas.

Bagaimana untuk Memakai Tweed?

Kerana Tweed sememangnya fabrik cuaca sejuk, ia sesuai dengan musim luruh, bermain golf dalam cuaca sejuk, pembukaan musim burung, trout lari musim luruh dan hari musim sejuk yang segar. Sebaliknya, tweed tidak sesuai untuk pakaian perniagaan kolar putih klasik atau acara malam yang lebih formal.

Peraturan praktikal yang baik untuk tweed ialah memakainya dalam sebarang keadaan cuaca sejuk di mana kot sukan atau sut kasual adalah sesuai. Hujung minggu bagus untuk tweed. Perlu diingat juga bahawa jaket atau sut tweed baharu akan memerlukan sedikit masa rehat. Terdapat laporan tentang orang yang melemparkan jaket tweed tradisional mereka ke dinding untuk melembutkannya. Saya tidak tahu sama ada itu sudah selesai, tetapi apabila jaket tweed dipecahkan–wow–alangkah selesanya pakaian yang dipakai.

Selain daripada tweed klasik dan kasar, kini anda boleh menemui syarikat seperti Dashing Tweeds, yang membekalkan corak dan gaya moden fabrik klasik ini. Jika anda lebih suka rupa tradisional, tetapi dengan tweed yang lebih lembut dan lebih ringan, anda mungkin ingin melihat Breanish Tweeds , yang terkenal dengan versi ringannya yang juga lembut dan gebu bila disentuh.

Sut yang sangat sesuai

Sut yang sangat sesuai

Jaket tweed Breanish dengan butiran tersuai

Jaket tweed Breanish dengan butiran tersuai

Tweed herringbone dengan kardigan

Tweed herringbone dengan kardigan

Sut tweed yang berani

Sut tweed yang berani

Sut tweed desa sejati ialah pakaian yang tahan lasak dan tahan lama. Butiran kecil seperti penutup kolar, kulit butang , dan menggodam poket (serong) semuanya menambah keistimewaan rupa.

Jika anda benar-benar menyukai tweed dan gaya hidup desa, anda boleh berasa bosan dengan a Jaket Norfolk .

Selain itu, terdapat cara yang tidak berkesudahan untuk memakai tweed. Disebabkan oleh warisan negaranya, sebahagian besar daripada semua kot tweed disesuaikan dalam gaya berdada tunggal dengan lapel berlekuk dan bolong tengah, bolong itu merupakan satu tanda kepada penyesuaian jaket untuk menunggang kuda. Pada zaman dahulu, sut tweed adalah pilihan pemakaian biasa, manakala hari ini anda melihat lebih banyak kot sukan daripada sut dua helai dan tiga helai.

Jika anda suka tweed, anda harus mempertimbangkan untuk melabur dalam sut tweed tiga helai, mungkin juga dengan knickerbockers, tetapi apa sahaja keputusan anda, pastikan anda memilih berat yang sesuai dengan iklim dan tujuan anda. Sut yang diperbuat daripada fabrik berat 700 gram tidak akan sesuai untuk kebanyakan orang melainkan mereka pergi merakam apabila cuaca sejuk di luar, atau fabrik itu dibuat menjadi kot. Sudah tentu, tweed Gamekeepers seberat 1000 gram mungkin bagus untuk beberapa aktiviti luar tetapi jika dipakai di dalam rumah, ia mungkin terlalu panas. Sebaliknya, kain tweed berat menjadikannya hebatbaju atasan, seperti an Ulster atau Kot Pengawal .

Untuk kebanyakan, sut atau kot sukan yang diperbuat daripada kain tweed 300 – 400 gram akan lebih sesuai untuk beberapa aktiviti berbeza seperti mendaki atau bersiar-siar. Seperti mana-mana sahaja, pertimbangkan semua aspek ini sebelum membeli tweed, supaya anda tidak terjebak dengan pakaian cantik yang hanya tergantung di dalam almari anda kerana ia terlalu hangat untuk anda pakai.

Berkenaanbaju raya, kebanyakan tweed kelihatan lebih baik dengan baju yang tidak berwarna putih. Sebaliknya, pilih warna pastel atau bercorak kain flanel baju masuk Super 80-an dan bukannya super 200-an, kerana bukan sahaja mereka lebih sesuai dengan warisan negara, mereka juga kelihatan lebih baik.

Jika anda memutuskan untuk menggunakan jaket aneh yang diperbuat daripada tweed, terdapat beberapa pilihan yang baik untuk seluar. Secara umum, bulu yang lebih berat diperlukan untuk memadankan berat kain tweed. Flanel adalah pilihan yang bagus korduroi (sebaik-baiknya wale lebar), kepar Calvary, moleskin, dan juga kapas berlilin. Chinos juga boleh berfungsi jika tweed lebih ringan. Sesetengah mungkin menganggap seluar jeans selvage yang kukuh dalam keadaan secubit.

But Tweed

But Tweed

Untuk pakaian leher, bulu, kasmir atau sutera madder ikatan kerja hebat. Ikatan bersatu dalam bulu disyorkan juga. Petak poket tidak boleh putih tetapi hendaklah melengkapkan pakaian anda dengan warna musim luruh yang bersahaja atau disenyapkan. Untukkasut, penuh brogues dalam semua rona coklat, pakaian bertalibutatau jodhpurs , dan derby tapak kaki dua adalah yang terbaik. elakkan oxfords kerana mereka lebih formal dan pastinya tidak memakai pakaian hitam kasut .

Dan jangan lupa topi pemanduan tweed klasik yang digemari oleh pelumba rali dan pemain golf dahulu kala. Topi ini memberikan sentuhan yang menarik pada jaket atau sut tweed.

Sudah tentu, tweed bukan sahaja sesuai untuk pakaian tetapi juga untuk beg sandang, bagasi, bekas senjata, atau beg bimbit. Anda juga boleh menemui orang yang memakai aksesori padanan dengan sut tweed yang dipesan lebih dahulu, yang kelihatan agak canggih.

Syarikat British Belt - Beg galas Harris Tweed

Syarikat Belt British – beg galas Harris Tweed

Sut Tweed Windowpane dengan manset

Sut tweed tingkap tingkap yang unik dengan manset

Ikatan dan Tekstur Tweed

Ikatan dan tekstur tweed

Sut Tweed tiga helai

Sut tweed tiga keping

Mantel Tweed Merah

Mantel Tweed Merah

Jaket oatmeal tweed

Jaket oatmeal tweed

Jaket tweed berquilt dengan sarung tangan suede burgundy

Jaket tweed berquilt dengan sarung tangan suede burgundy

Prince of Wales Tweed yang berlebihan

Putera Wales yang berlebihan

Jaket Memburu Tweed

Memburu jaket tweed

Tweed Herringbone Burgundy Hijau

Tweed herringbone burgundy hijau

Mantel Tweed Hijau

Mantel Tweed Hijau

Tweed Hijau dengan cermin tingkap dan tali leher padan

Tweed hijau dengan windopane dan tali leher padan

Jaket dan tali leher Donegal Tweed berlekuk

Jaket dan tali leher donegal tweed

Sven Raphael Schneider

Mantel Tweed Sven Raphael Schneider

Jaket Donegal Tweed Kelabu

Jaket Donegal Tweed Kelabu

Tweed pepenjuru berwarna kelabu

Tweed pepenjuru berwarna kelabu

Kedalaman warna tweed adalah luar biasa

Kedalaman warna tweed adalah luar biasa

Jaket Brown Tweed dengan Edelweiss

Jaket tweed coklat dengan edelweiss

Brown Donegal Tweed dengan Donegal Tie, Silk Pocket Square dan Edelweiss oleh Fort Belvedere

Brown Donegal Tweed dengan Donegal Tie, Silk Pocket Square dan Edelweiss oleh Fort Belvedere

Tweed Berwarna Hijau dengan poket flap

Tweed Berwarna Hijau dengan poket flap

Blue Tweed boleh kelihatan sangat rapi

Tweed biru boleh kelihatan sangat rapi

Kesimpulan

Saya harap saya dapat menunjukkan kepada anda bahawa kain tweed itu bukanlah fabrik yang gatal, tersumbat, dan bersepah yang hanya dipakai oleh lelaki yang sudah berumur, sebaliknya fabrik dengan sejarah yang kaya dan pelbagai yang juga praktikal, serba boleh dan bergaya klasik. Walaupun sangat sesuai untuk tujuan luaran asalnya serta sebarang acara kasual cuaca sejuk, ia pastinya boleh dipakai di bandar hari ini terutamanya dalam persekitaran yang kurang formal atau pada hujung minggu.

Tweed: pakai elok-elok!

Artikel ini ditulis oleh Joe Scherrer dan Sven Raphael Schneider.

Maklumat Lanjut Mengenai Tweed:

www.harristweed.org

Buku:

Harris Tweed: Dari Tanah ke Jalan, Lara Platman, Frances Lincoln, 2011

Scottish Estate Tweeds, E.P. Harrison, Johnstons dari Elgin, 1995

Video:

Dokumentari Tweed dalam tiga bahagian.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-business-22825865

Jaket Harris Tweed & Pakaian Lelaki

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-scotland-business-22825865

Ingin mengetahui lebih lanjut? Lihat Panduan Fabrik Terbaik kami

semak di sini

Sekarang pergi dapatkan beberapa pakaian tweed!